eigen_frontfoto

Alle artikels

Op de General Assembly bij DTU in Kopenhagen eind november bespraken we de voortgang tijdens de eerste twee jaar SEMPRE-BIO. In deze periode werkten de partners rond het ontwerpen van drie Europese casestudies, zijnde innovatieve biomethaanproductietechnologieën, die getest en geëvalueerd zullen worden op hun techno-economische haalbaarheid. 

Het regeerakkoord was al gekend in oktober, en stelde de grote lijnen van het beleid rond hernieuwbare energie en klimaat duidelijk. Het was echter wachten op de beleidsnota van Vlaams minister van Energie en Klimaat Melissa Depraetere voor meer invulling hiervan. Die kwam er uiteindelijk op 15 november.

Specifiek beleid rond bio-energie vinden we niet terug in die beleidsnota. Wel zijn er indirect een aantal verwijzingen naar bio-energie binnen de operationele doelstellingen (OD):

De overgangsregeling rond de duurzaamheidscriteria voor biomassa, zoals vastgelegd in het decreet van de Waalse Regering (AGW) betreffende de duurzaamheidscriteria voor biomassa voor energieproductie en de criteria voor de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, loopt op 31 december 2024 af. Deze regeling werd geïntroduceerd om producenten de tijd te geven om zich aan te passen aan de strikte duurzaamheidsvereisten van de Europese richtlijn RED II.

Elia heeft een openbare raadpleging geopend over de methodologie en scenario’s voor de tweejaarlijkse studie naar de toekomstige bevoorradingszekerheid en flexibiliteitsbehoefte van het Belgische elektriciteitssysteem. Dit is zoals opgenomen in de elektriciteitswet, artikel 7bis, §4bis.

Om te waarborgen dat alleen duurzame volumes van hernieuwbare brandstoffen, zoals biomethaan, meetellen voor de Europese CO₂-reductiedoelstellingen en om dubbeltelling te voorkomen, zet de Europese Commissie de Union Database (UDB) op. Deze traceerbaarheidstool volgt elke stap in de keten en zorgt ervoor dat de duurzaamheidscriteria strikt worden nageleefd. Als biomethaanproducent word je verplicht om de geproduceerde volumes biomethaan te registreren, inclusief het bijbehorende bewijsmateriaal en alle transacties.

Biogas Bree is een familiebedrijf dat al meer dan tien jaar actief is in de productie van groene energie door middel van biogas. Elk jaar verwerkt Biogas Bree zo’n 85.000 ton organisch afval, afkomstig van de landbouw en voedingsindustrie, tot biogas. Dit gas wordt via een warmtekrachtkoppeling omgezet in zowel groene stroom als warmte. Sinds september 2024 is het bedrijf echter een nieuwe fase ingegaan: Biogas Bree produceert nu ook biomethaan (68 GWh per jaar), een hernieuwbare vervanger van aardgas.

De Vlaamse biogassector bevindt zich anno 2024 op een belangrijk kruispunt. 

Ondanks de duidelijke aanknopingspunten die biogas en biomethaan bieden binnen de Vlaamse klimaat- en energiedoelstellingen, is het teleurstellend dat deze technologieën nauwelijks expliciete aandacht krijgen in het Vlaamse regeerakkoord. Het regeerakkoord verwijst namelijk slechts eenmalig nadrukkelijk naar biogas en biomethaan, en dat in de context van garanties van oorsprong (cfr.

Het VEKA publiceerde recent het definitieve rapport dat de onrendabele toppen en bandingfactoren berekent voor nieuwe biogasprojecten met een startdatum vanaf 1 januari 2025. Deze twee begrippen staan centraal in de huidige ondersteuningsmechanismen voor hernieuwbare energiebronnen, en bepalen dus mee het aantal certificaten die een installatie krijgt voor de productie van groene energie (meer informatie).

Sinds september 2024 is een belangrijke aanpassing doorgevoerd in de regelgeving omtrent ammoniakemissies bij externe mestopslag. Waar eerder dezelfde emissiefactoren werden toegepast op zowel onbehandelde als behandelde mest, is dit nu gewijzigd. De ammoniakemissiefactoren zijn voortaan enkel van toepassing op de externe opslag van onbehandelde mengmest van runderen en varkens. Behandelde mest, zoals digestaat of effluent na biologische behandeling, valt niet langer onder deze regels.